9,3
1.146 beoordelingen
Terug naar overzicht
Toyota-Yaris-Cross-2-1140_tcm-22-2359952.jpg

Autopers over nieuwe Yaris Cross

Praktisch, zuinig en dynamisch

Toyota mengt zich met de nieuwe Yaris Cross in de crossover-strijd van het B-segment. Als we de pers mogen geloven maakt de Yaris Cross een veelbelovende start. Lees hier wat de pers van de Yaris Cross vindt.

Met de Yaris Cross slaat Toyota keihard toe

AutoRAI vindt de nieuwe Yaris Cross veelbelovend: “Toyota kwam laat met een B-segment SUV, maar slaat nu keihard toe. Het is een goed doordachte compacte crossover met een stoere uitstraling, die ook nog een rijke uitrusting heeft. De ergonomie is gewoon dik in orde, alles zit waar het zitten moet.” Ook over de rijeigenschappen is AutoRAI te spreken: “Het rijgedrag van de Yaris Cross laat zich omschrijven als sportief en toch ook comfortabel, met vooral een directe besturing en prettige demping van de wielophanging. Ook opvallend: de stilte aan boord.”

Toyota-Yaris-Cross-5-autorai-555_tcm-22-2359951.jpg
Toyota-Yaris-Cross-7-555-instaautovlog_tcm-22-2359949.jpg
Stoer en praktisch

InstaAutoVlog sluit zich hierbij aan. “Toyota had een tijdje geen praktische auto in het B-segment, maar is nu helemaal terug van weggeweest. De onderscheidende factor van de Yaris Cross: een stoer voorkomen, een appetijtelijk design en natuurlijk hybridetechniek. Hij is ook erg praktisch. Er staat bijna 400 liter bagageruimte tot onze beschikking. Verder biedt hij een prettige hoge instap; hij geeft je echt dat SUV-gevoel. Optioneel debuteert de Yaris Cross met het nieuwe Toyota Smart Connect systeem, waarmee sommige functies zelfs op afstand te bedienen zijn. Wat ook mooi is, is dat Toyota Safety Sense 2.0 standaard is.”

Rust aan boord

Ook AutoReview roemt de rijke uitrusting: “Toyota vindt dat iedereen recht heeft op een uitgebreide veiligheidsuitrusting. Ook de basisversie van de Yaris Cross krijgt zonder meerprijs een compleet pakket hulpsystemen en bestuurdersassistenten.” De hybride aandrijflijn valt eveneens in de smaak: “De Toyota Yaris Cross is een prettig rijdende auto. Je stuurt 'm eenvoudig door druk stadsverkeer en de auto reageert zonder drama op plotselinge uitwijkmanoeuvres en stuurcorrecties. De rust die de elektrische aandrijving met zich meebrengt, ga je beslist waarderen. Je hoeft niet je best te doen om tot 60 procent van de tijd elektrisch te rijden.”

Toyota-Yaris-Cross-9-555-AutoReview-_tcm-22-2359944.jpg
Toyota-Yaris-Cross-6-555-topgear_tcm-22-2359996.jpg
Compact en zuinig

TopGear is erg te spreken over de compacte buitenmaten en het zeer lage verbruik van de Yaris Cross: “Waar sommige crossovers zo uit hun voegen barsten dat ze een brug naar het volgende segment slaan, blijft de nieuwe Toyota compact. En tjonge, hij is zuinig: wij verbruikten 4,3 l/100 km in gemixte omstandigheden. We reden volgens de boordcomputer dan ook 70 procent van de tijd volledig elektrisch.” Tot slot wordt ook het uiterlijk gewaardeerd: “Het goedaardige Toyota-smoeltje misstaat ‘m niet, terwijl z’n hoekige wielkasten ‘m best stoer maken voor zo’n kleintje.”

Dynamisch en veilig

Autozine is onder de indruk van de rijeigenschappen en heeft oog voor de veiligheid: “De Yaris Cross heeft hetzelfde vertrouwenwekkende weggedrag als de lagere hatchback. Bovendien voelt deze kleine SUV niet zwaar en helt de auto ondanks de hoge bouw niet over in de bocht. Op het gebied van veiligheid voorziet de Yaris Cross in alle voorzieningen die mogen worden verwacht van een moderne auto, en soms zelfs meer! Zo zijn ‘matrix koplampen’ leverbaar en uniek is de centrale airbag. Deze bevindt zich tussen de voorstoelen en voorkomt dat passagiers elkaar raken bij een ongeval.”

Toyota-Yaris-Cross-3-555-Dynamisch-en-veilig_tcm-22-2360000.jpg
Toyota-Yaris-Cross-1-555-autoweek_tcm-22-2360004.jpg
Erg praktisch

De praktische eigenschappen zijn ook AutoWeek niet ontgaan: “Voor degenen die niet meer zo soepel in- en uitstappen is het prettig dat de instaphoogte liefst 6,5 centimeter hoger is dan bij de normale Yaris. De bagageruimte is met 397 liter behoorlijk riant te noemen.” Het praktische komt ook terug in het bedieningsgemak: “De bediening van bijvoorbeeld de airco werkt gewoon met knoppen, dat is wel zo makkelijk.” Ook niet onbelangrijk: het rijden: “De benzinemotor met handbak blijkt een prima combinatie. De motor is soepel genoeg om niet veel te hoeven schakelen, al is dat schakelen ook geen straf.”

Voortreffelijke wegligging

Het AD is zeer te spreken over de nieuwkomer: “Net als de nieuwe Yaris heeft ook de Yaris Cross een voortreffelijke wegligging. De auto is wendbaar, voelt zeer veilig aan in de bochten en maakt een voor dit segment levendige en dynamisch indruk. Binnen de bebouwde kom is het niet moeilijk om een flink stuk volledig elektrisch af te leggen. Het interieur is voorzien van talrijke bergvakken en ook achterin is voldoende ruimte beschikbaar. Daarmee heeft de auto eigenlijk alles in zich om de kwaliteiten van de standaard Yaris letterlijk en figuurlijk naar een hoger niveau te tillen.”

Toyota-Yaris-Cross-3-555-Dynamisch-en-veilig_tcm-22-2360000.jpg
Meer info over Yaris Cross Inschrijven Toyota nieuwsbrief