9,3
1.139 beoordelingen
Terug naar overzicht
Toyota-exterieur-Proace-zwart-schuinvoor-rijdend-natuur

De blikvanger van de maand: Toyota Proace

De Proace dubbele cabine gaat op sollicitatiegesprek

De nieuwste Toyota’s zijn fantastisch, maar dat betekent niet dat de oudere modellen geen plekje in de spotlight verdienen. Vandaag staat de schijnwerper gericht op een werkpaard. De Proace is geboren om de handen uit de mouwen te steken en herinnert zijn berijder aan iets heel belangrijks: dat je werk leuk moet zijn. Tijd voor een sollicitatiegesprek.

Toyota-exterieur-Proace-zwart-schuinachter-deuren-open
Veel keuze

Een werkbus is voor een onderneming bijna net zo belangrijk als de werknemer die ermee rijdt. Als ondernemer wil je graag het beste, qua laadvermogen en laadruimte bijvoorbeeld. De Toyota Proace blinkt uit in die belangrijke eigenschappen, maar heeft nog veel meer in zijn mars. Hij is er als sterke en efficiënte diesel, maar ook in een duurzame elektrische variant. Wie meer ruimte nodig heeft, kiest voor een verlengde versie; wie zijn werkbus spartaans wil, heeft net zoveel mogelijkheden als de liefhebber van luxe. Dat vermindert de werkstress, maar vergroot hooguit de keuzestress.

Executive

De Proace in dit verhaal heeft alles wat je als harde werker kunt wensen. Het is de tweede lengtemaat van de Proace en hij beschikt over een zuinige 2.0 D-4D dieselmotor die is gekoppeld aan een automatische versnellingsbak. De eerste eigenaar koos bovendien voor de Executive-uitvoering, waarmee deze bus meer luxe aan boord heeft dan menig personenauto: een panoramadak, leren bekleding, DAB+, twee elektrisch bedienbare schuifdeuren, een dubbele cabine met vliegtuigtafels en zelfs stoelmassage. Zo mag elke dag wel een werkdag zijn!

Toyota-interieur-Proace-panoramadak
Toyota-exterieur-Proace-zwart-schuinvoor
Langer dan de boekhouder nodig vindt

Toyota en busjes zijn al jarenlang een gouden combinatie. De HiAce en LiteAce lieten Nederlandse ondernemers al zien dat een bedrijfswagen praktisch en betaalbaar kan zijn en bovendien veel langer kan meegaan dan de boekhouder nodig vindt. De Toyota Proace deed zijn intrede in 2013, de huidige variant verscheen in 2016 in de showroom: stoer, hoekig, helemaal bij de tijd en bruisend van energie. En nog steeds praktisch, betaalbaar en duurzaam, dat ook.

Goede secundaire arbeidsvoorwaarden

Wie kiest voor de Proace Long Worker, kiest voor de enorme – en helemaal naar smaak in te richten – laadruimte die elke Proace heeft, maar ook voor het gemak van een dubbele cabine met extra zitrij. Handig voor de collega’s, of voor de kinderen en de labrador. Drie extra zitplaatsen heeft elke Proace Long Worker, maar in de Executive-uitvoering worden die inzittenden flink verwend. Met leren bekleding onder hun achterwerk en een groot panoramadak boven hun hoofd bijvoorbeeld. En met vliegtuigtafels die plek bieden aan een hapje en een drankje. Goede secundaire arbeidsvoorwaarden, nietwaar?

Toyota-interieur-Proace-tafeltje
Toyota-interieur-Proace-diesel
Helemaal ontzorgd

Met zijn 177 pk sterke 2.0 D-4D-dieselmotor loopt deze Proace de kantjes er allerminst af. Zelfs met een volle laadruimte – daar kun je zo’n 500 kilo in kwijt – en volle bezetting in de cabine komt de bus nog fluitend met het verkeer mee. Onder deze specifieke Proace zit nog geen trekhaak, maar dat is natuurlijk in een ommezien te regelen. Met een maximaal trekgewicht van 2.300 kilo hoef je geen lading te laten staan en ook voor zo’n zware klus draait de Toyota Proace z’n hand niet om. De rit blijft comfortabel en het verbruik binnen de perken. De prijsbewuste ondernemer wordt helemaal ontzorgd door deze Toyota.

Ook elektrisch

Rijden in de Proace is dus een pretje, met dank aan de stille dieselmotor en de automatische versnellingsbak. Samen houden ze het toerental laag en daarmee ook het verbruik. Wie op zoek is naar een nog duurzamere manier van zakelijk vervoer, kan bovendien kiezen voor de Proace Electric. Die is er met een batterijpakket van 50 kWh – goed voor een actieradius van 230 kilometer – en met een extra grote accu van 75 kWh, die je maar liefst 330 kilometer ver brengt. Sommige versies van de Proace Electric komen bovendien in aanmerking voor de Subsidie Elektrische Personenauto Particulieren, de SEPP.

Toyota-exterieur-Proace-zwart-zijaanzicht-rijdend
Meer ervaring geen bezwaar

Deze Proace, van bouwjaar 2020 met net 78.000 kilometer op de teller, staat nog maar aan het begin van zijn carrière. De laadruimte is nog smetteloos en kan helemaal naar smaak worden ingericht. Twee extra stoelen krijg je erbij, maar de gereedschapskisten die er óók makkelijk inpassen moet je zelf nog aanschaffen. Dieselmotoren draaien hun hand niet om voor hoge kilometerstanden, dus ook een gebruikte Proace met veel meer ervaring is nog altijd een goede keuze.

Toyota-interieur-Proace-kofferbak
Toyota-interieur-Proace-voorin-stoelen-dashboard
Approved Occasion

Op een Approved Occasion van Toyota kun je bouwen en als je kiest voor een gebruikte Proace, dan kun je er ook nog eens méé bouwen. Die woordgrap terzijde: je krijgt sowieso 12 maanden garantie op een Approved Occasion en als je auto bij ons in onderhoud is, wordt die garantie elk jaar verlengd, tot het tiende levensjaar of tot er 200.000 kilometer op de teller staat. Bij aankoop krijg je een volledige onderhoudsbeurt, 14 dagen omruilgarantie en 24/7 pechhulp in heel Europa.

Aangenomen!

Daarmee zit dit sollicitatiegesprek erop. Nerveus wachten op de uitslag is niet nodig, want dat kan maar één ding zijn: de Proace is aangenomen. Dat kan niet anders.

Inschrijven Toyota Nieuwsbrief Meer info over de Proace Bekijk de occasions